Ako sa vyhnúť jojo efektu?

Autor  |  0 Comments

Rýchle a úspešné schudnutie a následné priberanie – jojo efekt, ktorý pozná snáď každý, kto na sebe vyskúšal nejakú diétu. Dostaví sa rýchlejšie akoby sme čakali a radosť  z úbytku na váhe je preč. Kde robíme chybu a ako sa jojo efektu vyhnúť? Na to je veľmi jednoduchá odpoveď. 

Túžba po krajšej a chudšej postave do plaviek či šiat, nás často tlačí do extrémov v podobe neuvážených drastických hladoviek  alebo jednorazových diét, ktoré síce prinesú aký taký úbytok na váhe, zväčša však krátkodobý.  Výsledkom je skôr návrat k pôvodnej váhe plus pár kíl navyše, k čomu dochádza v momente, keď sa človek vráti k svojim pôvodným stravovacím návykom. Vyvoláva sklamanie a demotiváciu. Navyše kolísanie váhy zaťažuje a poškodzuje organizmus. Jojo efekt je výsledkom nesprávneho spôsobu chudnutia a môže sa prihodiť každému bez rozdielu postavy, váhy, či zhodených kíl. Prečo?

Ak človek nastolí diétny režim, telo sa prepne do akéhosi pohotovostného režimu. Metabolizmus sa spomalí a začne šetriť energiu na „horšie časy“. Preto potom prechod na pôvodnú stravu spôsobuje ukladane tukov a priberanie.

Otázku, ako sa vyhnúť jojo efektu, si kladie mnoho ľudí nespokojných so svojou váhou. Odpoveď je pritom taká jednoduchá. Horšia je však realizácia….

  • Základom je chudnúť pomaly, a to nie diétou, ale rozumnou  a disciplinovanou zmenou životného štýlu, ktorá je založená na pravidelnosti a pestrosti stravy bez prejedania. Pomalé chudnutie je cestou k trvalému schudnutiu.
  • V jedálničku by nemali chýbať celozrnné výrobky, obilniny, strukoviny, kvalitné bielkoviny, ovocie, zelenina, rovnako dostatočný pitný režim.

TIP:  Sacharidy je vhodné prijímať doobeda a bielkoviny poobede.

  • Treba zabudnúť na konzumáciu vysoko kalorických a nutrične bezcenných potravín ako je biele pečivo, sladkosti, smažené jedlá či sladené nápoje.
  • Odporúča sa jesť 3 – 5 krát denne, a to 3 hlavné jedlá a dve menšie.
  • Pohyb – neodmysliteľnou súčasťou chudnutia a udržania si hmotnosti je pravidelný pohyb, preto k zmene životného štýlu patrí i pravidelné športovanie, ktoré pomôže nielen udržať váhu, ale aj vyformovať postavu.

Tento spôsob chudnutia je síce zdĺhavejší, ale stabilnejší a šetrnejší k organizmu. Krátkodobé diéty, hladovky, či tabletky na chudnutie, nepomôžu, skôr uškodia Navyše drastické diéty s prísnym režimom sú neudržateľné. Jedinou cestou je zdravá, pravidelná strava, správna motivácia a trpezlivosť.

Foto: pixabay 

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *