Beh: Ako začať?

Autor  |  0 Comments

Premýšľaš nad behaním, ale nevieš, ako začať? Beh je fenoménom, ktorý si získal už veľa ľudí. Ak chceš patriť k nim a užívať si pozitíva behu, povieme ti základné informácie, ktoré potrebuješ vedieť pre úplný začiatok.

Pravidelní a nadšení bežci vyzerajú super, a preto sa niet čo čudovať, že sú pre mnohých inšpiráciou a motiváciou pre uskutočnenie svojich bežeckých predstáv. Beh je perfektný spôsob, ako sa dostať do formy, pretože je pre naše telo tým najprirodzenejším pohybom a okrem toho je aktivitou na čerstvom vzduchu, ktorá je pozitívna aj pre psychickú pohodu. Navyše je lacným športom dostupným pre každého.

Motiváciou ti môžu byť pozitíva, ktoré beh ponúka:

  • zlepšenie kondície
  • zníženie hmotnosti
  • zapájanie všetkých svalov
  • spevnenie a formovanie tela
  • zlepšenie zdravotného stavu po fyzickej i duševnej stránke
  • zlepšenie sebavedomia
  • dobrá nálada
  • odbúranie stresu a úzkosti
  • psychohygiena

K behu potrebuješ:

  • bežecké tenisky
  • pohodlné oblečenie
  • odhodlanie a chuť
  • motiváciu

Ako začať behať?

Pre začiatok platí – začať behať s rozumom, aby ťa prílišná bolesť, či nevoľnosť, neodradili. Úplne postačuje, ak budeš spočiatku  striedať beh s chôdzou. Napríklad 10 minút chôdze a 5 minút behu v celkovom trvaní minimálne 30 minút. Nejde o to, aby si zabehla čo najviac kilometrov a uštvala sa, ale o to, aby sa telo pripravilo. Ak si predtým nikdy nebehala môžeš najprv začať len s pravidelnou rýchlou chôdzou a potom postupne pridávať beh a predlžovať vzdialenosť podľa toho, ako vládzeš. Určite nebež, čo ti sily stačia, pretože ti príde zle a vyčerpáš sa. Telo začiatočníka nie je zvyknuté na beh, takže je to celkom prirodzené. Tempo by malo byť také, aby si dokázala rozprávať. Druhý deň po bežeckom výkone si daj oddych a na ďalší choď behať znovu. Ideálna intenzita je trikrát do týždňa.

Ak nevládzeš s dychom alebo ucítiť pichanie v boku, radšej spomaľ, prejdi do chôdze alebo celkom zastav a vydýchaj sa. Netreba to preháňať.

Dávaj pozor na techniku behania – ideálne je – behať vystretá a dopadať na stred chodidla. Veľmi dôležité je i dýchanie, pri ktorom platí zásada – vdychuj nosom a vydychuj ústami. Dýchanie ústami často spôsobuje zápaly dýchacích ciest.

Pred behom sa rozcvič pre zahriatie a po behu si daj strečíng na zmiernenie svalovice. Dobre ponaťahuj svaly, hlavne nohy, pričom každej polohe venuj približne 20 sekúnd.

Behať by sa malo pravidelne. Ideálne ráno alebo na večer, ale tri hodiny pred spaním a aspoň dve hodiny po jedle, aby si nebehala z s plným žalúdkom. Výborné je, že môžeš behať kedy chceš, s kým chceš a vo svojom tempe.

TIP: Veľmi motivačné sú aplikácie, ktoré zaznamenávajú údaje o tvojom behu, ako je čas, vzdialenosť či rýchlosť. Môžeš tak sledovať, ako napreduješ.

I keď zo začiatku nepôjde o ladný a ľahký beh, dôležité je začať a nevzdať sa, pretože radosť z behu nepríde v prvé dva dni. Je to skôr dlhodobejší proces, tak sa nedaj odradiť počiatočnou bolesťou a počkaj si na endorfíny šťastia.

Foto: pixabay

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *