Bezlepkové múky ako náhrada klasiky

Autor  |  0 Comments

Bezlepkové múky nie sú určené len pre ľudí s intoleranciou na lepok. Odporúčajú sa aj pri problémoch s trávením ako vhodná alternatíva pre odľahčenie jedálnička. Navyše poskytujú nové chute a zaujímavé kombinácie, ktoré stojí za to vyskúšať.

Bezlepkové múky sú možnosťou, ako odľahčiť svoj jedálniček a vyriešiť ťažkosti s trávením ako je napr.  dočasná precitlivenosť, nafukovanie, plynatosť, či ďalšie príznaky, ktoré dokážu znepríjemniť každodenné fungovanie. Pri hľadaní informácií o bezlepkových múkach nájdeš množstvo možností. Aby bol tvoj výber jednoduchší, prinášame ti stručný prehľad tých najpoužívanejších múk bez lepku.

Bezlepkové múky majú vysokú nutričnú hodnotu, sú skvelým zdrojom vitamínov a minerálnych látok, bielkovín, vlákniny, železa, vápnika a ďalších živín potrebných pre správne fungovanie organizmu.

Bezlepkové múky sú, tak ako pšeničná klasika, vhodné na slané i sladké pečenie,  zahusťovanie polievok a omáčok, či výrobu cestovín, pečiva alebo cukroviniek. Jedinou odlišnosťou je, že sa pri ich používaní odporúča kombinácia s inými múkami hlavne kvôli konzistencii, ktorá je iná ako pri múkach s obsahom lepku.

Obilninové, ale bez lepku

Amarantová – je výborným zdrojom bielkovín a vlákniny, preto je vhodná aj pre vegetariánov a vegánov. Má korenistú a jemne štipľavú chuť. Znižuje cholesterol a má nízky glykemický index. Je vhodná najmä na pečenie nekvasených chlebov. Mala by sa však  používať vždy v kombinácii s inými mukami. Inak zvykne byť výsledok príliš tvrdý na konzumáciu….

Pšenová –je veľmi bohatá na sacharidy, vlákninu, vitamíny skupiny B i železo. Potláča depresie, únavu a priaznivo pôsobí na žalúdok, pankreas a slezinu. Obľúbená je vďaka svojej orechovej chuti. Vhodná na sladké aj slané pečenie.

Pohánková – pohánka dokáže dokonale prehriať celý organizmus. Má vysoký obsah vitamínov skupiny B. Priaznivo pôsobí na cievny systém, na pečeň, srdce, či bolesti hlavy a podráždenosť, znižuje cholesterol a zvyšuje imunitu. Ak ti vadí jej výraznejšia chuť, použi pomer jeden diel pohánkovej múky k trom dielom inej múky.

Teffova – teff je etiópska obilnina, z ktorej sa vyrába múk. Označuje sa za zázračnú potravinu tohto storočia. Má zemitú chuť pripomínajúcu gaštany alebo oriešky. Obsahuje veľa vápnika a železa, je teda vhodná aj pri problémoch s chudokrvnosťou. Pri jej používaní sa odporúča pridať o čosi viac vody – 3 diely na jeden diel múky.

Strukovinové

Strukovinové sú významným zdrojom vlákniny, vápnika a bielkovín, čiže sú veľmi vhodné pre ľudí, ktorí sa vyhýbajú konzumácii mäsa. Sú skvelé na prípravu chleba a predovšetkým  slané pečenie.

Sójová – svojou chuťou pripomína strukoviny a obsahuje málo škrobu, preto je lepšie ju miešať, resp. ňou nahradiť 1/3 klasickej či inej múky. Má vysoký obsah tukov, bielkovín, vápnika, vitamínov skupiny B a teda má pozitívny vplyv na nervovú sústavu.

Hrachová – prirodzene bezlepková a výživná vďaka vláknine a množstvu antioxidantov. Výborná na zahusťovanie polievok či iných pokrmov a na prípravu chleba a koláčov. Ozvláštni chuť a dodá zelenkavú farbu.

Kukuričná – takisto obsahuje množstvo užitočných živín, ktoré priaznivo pôsobia na tráviace procesy i celkové zdravie človeka. Môžeš ju nájsť ako hrubú, jemnú a veľmi jemnú. Používa sa hlavne do múčnikov, sušienok, či obľúbených tortillass.

Ďalšie prirodzene bezlepkové

Ryžová – typická hlavne pre ázijskú kuchyňu, napr. chutné ryžové rezance sú známe svojou ľahkou stráviteľnosťou. Môžeš nájsť ryžovú múku z bielej ryže, ktorá má jemnejšiu chuť a  múku z hnedej ryže, pre ktorú je typická orechová chuť a vyšší obsah vitamínov. Je vhodná na výrobu rezancov, kaší, zahusťovanie jedál i pečenie zákuskov.

Zemiaková – je vyrábaná z varených a následne sušených zemiakov, ktoré sa melú na múku. Obsahuje významné množstvo minerálov a vitamínov. Najčastejšie sa používa na pečenie chleba a pečiva, ale aj na halušky, či placky. Absorbuje veľa vody, preto je potrebné použiť aj iný druh múky pre dosiahnutie správnej konzistencie.

Gaštanová – má nižší obsah bielkovín, cukru, veľa vlákniny a vitamínu C. Pomáha proti únave a strese.  Mala by sa miešať s inou múkou, inak sa cesto rozpadáva a výsledok môže mať horkú chuť.

Kokosová- ide o pomletú dužinu kokosového orecha, ktorá má neutrálnu chuť, takže je vhodná aj na sladké aj na slané pečenie. Má nízky obsah sacharidov, ale veľa vlákniny a bielkovín.

Quinoová – veľmi výživná plodina s obsahom bielkovín, vápnika, železa. Pochádza z Južnej Ameriky a má sladkú orechovú chuť. Je vhodná na sladké i slané pečenie, pričom sa odporúča použiť 25 % quinoovej múky a zvyšok doplniť inými druhmi.

Mandľová – čo sa týka vlastností, je veľmi podobná pšeničnej múke, preto sa dá použiť aj samostatne bez kombinácií. Je výborná pre krásu a zdravie vlasov, pokožky, pomáha v boji  proti anémii i srdcovocievnym ochoreniam. Môžeš si ju ľahko pripraviť aj doma, a to jednoduchým pomletím mandlí.

Foto: pixabay

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *