Chceš obmedziť cukor a nevieš ako?

Autor  |  0 Comments

Cukor konzumujeme každý deň a nemusí ísť len o sladkosti. Jeho celkové vylúčenie zo stravy nie je správne ani možné, určite však stojí za to, znížiť príjem na  minimum, pretože je bohatým zdrojom kalórií. Ak chceš obmedziť cukor, budeš potrebovať hlavne pevnú vôľu.

Cukor je takmer všade. Aj tam kde by si ho nečakala – v konzervách, mliečnych výrobkoch, kečupe, dresingoch, v cestovinách, zemiakoch, múke a dokonca aj v slaných chipsoch. Je súčasťou potravinových výrobkov i mnohých jedál. Ako prídavok ho môžeš nájsť napr. pod názvami trstinový sirup, maltóza, fruktóza, melasa… Ak k tomu pridáš ešte obľúbené sladkosti, cukru je veľa. Výsledkom vysokého príjmu cukru je mnoho nežiaducich účinkov, ale azda ten najskôr viditeľný je vlčí hlad a kilá navyše. Neprekonateľnú chuť na sladké však môžeš zahnať aj plnohodnotnou zdravou stravou, ktorá ti dá pocit nasýtenia i energiu. A nehovoríme o čokoláde.

Možnosti, ako obmedziť cukor: 

  • ak máš chuť na sladké siahni po čerstvom ovocí a zelenine, ktoré obsahuje okrem cukru aj vlákninu a mnoho minerálov a vitamínov prospešných pre zdravé fungovanie organizmu, takže sú vhodnou náhradou za cukrovinky
  • nepi sladené nápoje, ochutené minerálky, ovocné džúsy alebo nektáre, ľadové čaje, zvoľ radšej čistú vodu, príp. ju dochuť plátkom ovocia

Vieš, že jedna plechovka Coca-Coly obsahuje približne deväť kociek cukru?

  • neslaď kávu a čaj
  • obmedz príjem sladkostí, ale občas si niečo malé pokojne dopraj ako odmenu za vynaloženú snahu
  • stres nezajedaj sladkosťami, radšej zavolaj kamoške a vykecaj sa
  • uprednostni celozrnné pečivo pred bielym – celozrnné, špaldové, grahamové výrobky
  • vhodnou náhradou sú i obilniny a strukoviny
  • sladké jogurty vymeň za biele, ktoré si môžeš dochutiť ovocím alebo orechmi
  • ako vhodné sladidlo sa odporúča prírodná stévia alebo koreniny ako je škorica, či vanilka
  • potravu prijímaj pravidelne, aby nedošlo k vyhladovaniu a nekontrolovateľným chutiam

Odporúčaná denná dávka cukru pre ženy je šesť čajových lyžičiek.

Nemusíš hneď radikálne vylúčiť všetko sladké z jedálnička. To sa ani neodporúča, pretože organizmus by mohol zažiť niečo ako abstinenčné príznaky v podobe bolestí hlavy, zmeny nálad a pod. Začni pomaly. Telo si potupne  zvykne a prispôsobí sa. Okrem toho sa budeš cítiť fit, predídeš zdravotným rizikám, budeš mať viac energie a čo to schudneš. Obmedziť cukor sa určite oplatí. Stačí pevná vôľa a odhodlanie.

Foto: pixabay

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *