Ovocie a zelenina – cesta k zdraviu a kráse

Autor  |  0 Comments

To, že ovocie a zelenina sú zdravé a obsahujú množstvo vitamínom, vtĺkajú rodičia svojim deťom už od malička, preto nepochybujeme, že táto dôležitá informácia je ti už dávno známa. Škoda len, že väčšina ľudí sa ovociu a zelenine úspešne vyhýba a skôr uprednostňuje nezdravé = lákavejšie pochúťky. Pritom ovocie a zelenina obsahujú vysoké množstvo vitamínov, minerálov, vlákniny a ďalších látok, ktoré sú prospešné pre náš organizmus a jeho zdravie. Posilňujú náš imunitný systém a dodávajú telu potrebnú energiu. A to ani zďaleka nie je všetko.

Ovocie a zelenina by mali byť súčasťou zdravého jedálnička. Napriek tomu ich radi nahrádzame stravou zo stánkov rýchleho občerstvenia alebo polotovarmi nenáročnými na prípravu. Nedostatok vitamínov nám veľakrát pripomenie až zhoršenie zdravotného stavu, malátnosť, únava, či rôzne vírusové ochorenia. Zamýšľala si sa niekedy nad tým, prečo si vyčerpaná, unavená, podráždená, do ničoho sa ti nechce a nič ťa nebaví? A pritom by stačilo tak málo – jesť zdravšie potraviny s vysokým obsahom prírodných vitamínov a výživných látok. Pravidelná konzumácia ovocia a zeleniny sa postará o zlepšenie obranyschopnosti organizmu, o jeho detoxikáciu, prísun novej energie, ale aj krásu.

Základné zdraviu prospešné látky nachádzajúce sa v ovocí a zelenine:

Vitamíny – sú vhodné pre celý organizmus a jeho funkciu. Podporujú imunitný systém.

Vláknina – podporuje trávenie a funkciu žalúdka

Prírodné prirodzené cukry – dodávajú telu potrebnú energiu

Minerálne látky –sú nevyhnutné pre organizmus, ale telo si ich nevie samé vytvoriť, preto ich musí prijímať pomocou potravy a vody.

Antioxidanty – prečisťujú organizmus od škodlivých látok (najväčší obsah antioxidantov obsahujú čučoriedky, brusnice, černice a zo zeleniny fazuľa)

Či už zvolíš ovocie a zeleninu v surovom stave alebo tepelne upravené, základom je vždy dôkladné umývanie pod tečúcou vodou. Pozor hlavne na dovezené produkty, ktoré sú chemicky ošetrované a prispôsobené tak, aby vydržali dlhú cestu, počas ktorej väčšinou dozrievajú. Najlepšie je samozrejme bio ovocie, ideálne z vlastnej záhrady, doma vypestované a čerstvé. Pochopiteľne nie každý má takú možnosť. Rovnako dôležité je pri konzumácii nezabúdať na pestrosť prijímaných potravín, nie je správne zameriavať sa len na jeden druh ovocia a zeleniny.

Vieš, že všeobecne odporúčaná denná dávka ovocia a zeleniny je päť porcií? V prípade pravidelnej konzumácii, prinášajú telu dostatok prospešných látok.

Zdravou stravou ku kráse

Ovocie a zelenina pozitívne vplývajú aj na našu krásu. Pomôžu vyjasniť pleť, zlepšujú kvalitu pokožky a jej pružnosť, brzdia starnutie…. V čerstvom stave sú výborným doplnkom pitného režimu a pomocníkom pre výživu pleti.

Ak nepatríš k tým, čo majú čistú a sviežu pokožku, skús sa k nej dopracovať cez konzumáciu ovocia a zeleniny. Súvisle s tým samozrejme vynechaj produkty rýchleho občerstvenia, sladké jedlá a nápoje, kofeín, alkohol. Stav našej pleti do veľkej miery závisí aj od toho, čo zjeme.

Podľa istého výskumu na Nottinghamskej univerzite, britskí vedci zistili, že práve zelenina robí človeka atraktívnejším? Krásu dodávajú karotenoidy, ktoré sú prítomné hlavne v žltom, a oranžovom ovocí a zelenine, čiže paradajky, mrkva, marhule… Ich konzumácia sa podľa uvedeného výskumu pozitívne odrazila na kvalite pokožky.

TIP PRE TEBA

Skús rôzne ovocné a zeleninové šťavy. Doma si ich môžeš ľahko pripraviť podľa vlastných chutí.

Pomoc pri chudnutí

Ovocie a zelenina sú taktiež výborné pri rozumnom a zdravom znižovaní váhy bez stresu, hladu a nervozity. Zelenina ako súčasť pestrého jedálnička je vhodnou alternatívou pre zdravé chudnutie. Ale nezabúdaj, že telo potrebuje aj prísun bielkovín, sacharidov a iných látok. To znamená, že sa netreba obmedzovať čisto len na zeleninu, pretože stratíš prísun iných dôležitých látok, čo môže uškodiť. Strava by mala byť pestrá a bohatá na rôzne druhy ovocia a zeleniny. Ovocie sa odporúča skôr v dopoludňajších hodinách pre vyšší obsah cukrov. Sú výborné na doplnenie energie.

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *