Staň sa majstrom gril party

Autor  |  0 Comments

Grilovanie je perfektným spôsobom, ako si posedieť s kamošmi či rodinou pri dobrom jedle na čerstvom vzduchu a užiť si pohodu i zábavu. Aby si sa mohla blysnúť svojimi zručnosťami a vedomosťami, dáme ti pár tipov, ako grilovať správne a zdravo. Stať sa s nami majstrom gril party!

Grilovanie je zdravý a zábavný spôsob úpravy potravín. Existuje však pár rizík, ktorým je lepšie sa vyhnúť. Azda to najväčšie spočíva v tvorbe a uvoľňovaní karcinogénov, k čomu dochádza v momente, keď z grilovaného mäsa začne kvapkať olej alebo tuk na žeravé uhlíky.

Zamedziť tvorbe škodlivých látok je možné niekoľkými jednoduchými opatreniami:

  • používať hliníkové tácky a fólie
  • zamedziť kvapkaniu tuku do ohňa
  • grilovať chudšie mäsá s nízkym obsahom tuku
  • grilovať pri nižšej teplote nad pahrebou, nie nad plameňom
  • mäso krájať na menšie kúsky, aby sa rýchlejšie upieklo
  • používať len brikety a drevené uhlie určené na grilovanie

K znižovaniu karcinogénov v jedle napomáhajú bylinky a zelenina, vďaka vysokému obsahu antioxidantov. Preto sa odporúča grilované mäso konzumovať s bohatou zeleninovou oblohou.

Grilovať sa dá skutočne všetko. Treba však dbať na čerstvosť potravín a čistotu grilovacích nástrojov. Aby bolo jedlo chutné, pestré aj dobre vyzerajúce, inšpiruj sa našimi grilovacími tipmi a vychytávkami.

  • Základom správnej gril party je rozhodne mäso. Aby nestratilo svoju šťavu, nemalo by sa počas pečenia prepichovať, inak sa vysuší.
  • Zdravšou alternatívou grilovaných pochúťok sú ryby. Príprava je jednoduchá a rýchla. Pri výbere treba dbať na ich čerstvosť, ktorá je obzvlášť dôležitá.
  • Perfektnou prílohou k hlavnému chodu sú zeleninové šaláty. Pre ich prípravu je ideálna čerstvá a lokálna zelenina, ktorá je práve dostupná či už v záhrade alebo v predaji.
  • Pre grilovanie zeleniny sú najvhodnejšie – kukuričné klasy, cukety, baklažán, paradajky, špargľa, papriky, zemiaky, šampiňóny, mrkva, zelená fazuľka, cesnak.
  • Pre lahodnú chuť jedla netreba veľa. Stačí použiť niekoľko druhov dochucovadiel – soľ, čierne korenie, mletá paprika, kmín, chilli, cesnak. Alebo ďalšie ako je sójová omáčka, tabasco, worcesterská omáčka, kari pasta, dijonská horčica. K správnej chuti dopomôže kvalitný olivový alebo rastlinný olej, balzamikový a vinný ocot. A samozrejme čerstvé bylinky, ktoré dodajú vôňu a prírodnú chuť – bazalka, mäta, petržlen, pažítka, rozmarín, tymián, oregano, bobkový list, kôpor.
  • Ideálne sú domáce marinády so známym obsahom.
  • Sladký dezert na záver v podobe grilovaného ovocia určite prekvapí a poteší. Grilovať možno hlavne ovocie s pevnejšou dužinou ako sú jablká, hrušky, letné broskyne i nektárinky alebo exotický ananás, mango a banány v šupke. Na prípravu postačuje pár minút z každej strany. Na dochutenie sa odporúča med, škorica, orechy, tvaroh, jogurt alebo čokoláda či zmrzlina.

Jogurtový dip

Suroviny: 4 strúčiky cesnaku, 1 biely jogurt, 1 viazanička pažítky, príp. vňať alebo iné bylinky podľa chuti,  soľ, mleté čierne korenie. Stačí všetko dobre premiešať, vychladiť a podávať ku grilovaným pochúťkam.

Ovocný špíz

Suroviny: rôzne druhy ovocia podľa chuti a dostupnosti, 2 lyžice citrónovej šťavy, 1 lyžica masla, 1 lyžica medu, škorica. Očistené a nakrájané ovocie ponapichuj na špajdľu alebo ihlicu. Z masla, medu, škorice a šťavy, vymiešaj zmes na potretie špízov.

Foto: pixabay

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *