Vieš, koľko by si mala spať, aby si bola fit?

Autor  |  0 Comments

Spánok je odpočinok, bez ktorého sa nezaobídeme, preto by sme ho rozhodne nemali podceňovať. Niekto potrebuje pre svoje fungovanie dlhší spánok, inému stačí pár hodín a je fit. Aká je však ideálna dĺžka spánku?

Spánok je pre naše zdravie nevyhnutný, pretože počas neho dochádza k dôležitej regenerácii organizmu.  Prináša oddych, uvoľnenie, spomalí sa rytmus srdca, dýchanie a obmedzí sa vnímanie okolia. Mohlo by sa zdať, že naše telo je nečinné. Mozog však pracuje, a to napr. na vylučovaní toxínov, na čistení a triedení informácií a zážitkov z celého dňa,  na vytváraní spomienok. Spánok je odpočinkom, počas ktorého dochádza k obnove fyzických aj psychických síl.  Je teda dôležitý pre telo i myseľ.

Vieš, že prespíme až tretinu života? A že ženy potrebujú viac spánku ako muži?

Pri nedostatku spánku dochádza nielen k zvýšenej únave, ale aj k nervozite, nesústredenosti, bolestiam hlavy. Typická je podráždenosť, zlá nálada a mrzutosť.

Potreba spánku je individuálna. Závisí od životného štýlu, ale hlavne od veku. Každá fáza života má inú potrebu spánku. Platí, že s vyšším vekom spíme čoraz menej.

  • Novorodenec – 16 hodín
  • Dvojročné dieťa – 9 až 12 hodín

Pre správnu regeneráciu tínedžera je potrebný 9 hodinový spánok. Väčšina však trpí jeho nedostatkom.

  • Dospelý človek – 7 až 9 hodín
  • Starší ľudia – 6 hodín

Okrem dĺžky by mal byť zdravý spánok aj dostatočne kvalitný a nerušený. Je dôležitý pre imunitu, pamäť, emócie a celkové zdravie. Jeho kvalitu ovplyvňuje fyzické i psychické rozpoloženie (stres, tlak, problémy…)

Pre lepší spánok môžeš spraviť niekoľko opatrení:

  • cez deň nespi
  • snaž sa chodiť spať v rovnakom čase
  • pomôžu i prechádzky na čerstvom vzduchu
  • v neskorších večerných hodinách už nepi kávu
  • večera by mala byť ľahšia
  • spi v dobre vyvetranej miestnosti
  • vzdaj sa používaniu telefónu či tabletu pred spaní
  • vypni svetlo, ktoré by ťa mohlo pri spánku rušiť (aj napr. digitálny budík)
  • Skús teplé mlieko alebo bylinkový čaj, upokojujúcu hudbu alebo vôňu levandule

Foto: pixabay

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *