Zdravé sebavedomie

Autor  |  0 Comments

Sebavedomie sa formuje od detstva, ale v období dospievania je obzvlášť citlivou témou. Občas je príliš vysoké, inokedy zase takmer žiadne. Je dôležité pracovať na zdravom sebahodnotení a vnímaní svojej osobnosti.  

Na vývoj sebavedomia a jeho mieru má vplyv mnoho faktorov. Tým najvšeobecnejším je zrejme úspech človeka. Sama môžeš pozorovať, že ak sa ti darí, cítiš sa istejšie a sebavedomejšie. Naopak, keď ti niečo nejde, máš tendenciu sa podceňovať a kritizovať.

Nízke sebavedomie je problémom, ktorý vzniká v dôsledku strachu a niekedy stačí ozaj len malá chyba, kritika, či posmech. Navyše mladí ľudia túžia byť krásni, obľúbení  trendy. Jednoducho takí, ako sama spoločnosť vyžaduje a nastoľuje, či už kultom krásy alebo obrazom úspešného človeka. Výsledkom je neustále porovnávanie a posudzovanie sa, z ktorého pochopiteľne môže vyplývať príliš veľká kritika a následne znížená miera sebavedomia. Žiaľ, inakosť je braná veľmi negatívne. Pocit menejcennosti, napriek mnohým dobrým vlastnostiam, je v teen veku častým znakom, a to predovšetkým z toho dôvodu, že ešte len spoznávaš svoje silné a slabé stránky, hodnoty a priority. Jednoducho sa musíš dostatočne spoznať, aby si sa mala rada.

Čo všetko môže negatívne vplývať na mieru sebavedomia?

  • neskorší vývoj v porovnaní s ostatnými teenkami (fyzický vývoj a zmeny)
  • vzhľad – u dievčat je nesmierne dôležitá krása. Pocit, že nie sú príťažlivé, môže viesť nielen k nízkemu sebavedomiu, ale ja k mnohým ďalším poruchám.

„Každá žena je krásna, len o tom ešte nevie.“  povedal český herec M.Kopecký a my s ním plne súhlasíme.

  • spoločenské zaradenie, či už v rámci rodiny, priateľov, školy
  • miera materiálneho zabezpečenia (oblečenie, elektronika… a všetko po čom túži každá teengirl)
  • rodičia a výchova
  • vplyv okolia – názory kamarátov, spolužiakov (niekedy stačí nesmelosť alebo vysmievanie, ktoré vyvolávajú strach)
  • vplyv sociálnych sietí – v súčasnosti má veľký vplyv na výšku sebavedomia zdieľanie fotiek, komentáre, počet lajkov
  • neúspešné súťaženie
  • odmietnutie, chyba, kritika

Ale samozrejme príčin môže byť ďaleko viac, dokonca môžu súvisieť so psychickou poruchou. Preto, ak ti nízke sebavedomie bráni v bežnom fungovaní, vyhľadaj odborníka, ktorý ti poradí ako ďalej.

 7 tipov pre vyššie sebavedomie 

  1. Maj sa rada, prestaň sa odmietať – to je základ zdravého sebavedomia.
  2. Uvedom si, že si dobrá presne taká, aká si a na svojich prípadných nedostatkoch popracuj.
  3. Vytvor si pozitívny vzťah k sebe, k svojmu zovňajšku, k telu (ak nie si spokojná s tým, ako vyzeráš, pracuj na tom, či už pravidelným pohybom, zdravým stravovaním).
  4. Buď sama sebou – síce veľmi ťažké v teen veku, ale je to najlepší spôsob, ako sa vyrovnať sama so sebou. Uvidíš, ako sa ti uľaví, ak prestaneš neustále riešiť, kto si o tebe, čo myslí, či si správne oblečená, či máš v poriadku účes…
  5. Nevytváraj si online život dokonalými selfies a trendy životným štýlom.
  6. Skús sa zbaviť strachu (bojuj so svojím strachom a nesmelosťou).
  7. Ak máš problém v komunikácii, skús si niektoré frázy alebo reakcie na bežné otázky jednoducho nacvičiť, pripraviť.

Fotky speváčok, herečiek alebo modeliek sú retušované. V skutočnosti nie sú také dokonalé, preto sa o to nesnaž ani ty.

Over si svoju mieru sebavedomia

Ak máš zdravé sebavedomie, považuješ svoj úspech za výsledok seba, svojich schopností a  nie náhody alebo šťastia. Neúspech vidíš ako výsledok okolností, ktoré si nemohla ovplyvniť.

Pre nízke sebavedomie sú charakteristické vety:

„Ja som hlúpa.“

„To nezvládnem, nedokážem to.“

„Dnes vyzerám hrozne.“

„Na to nemám.“

Používaš ich? Potom tvoj postoj k sebe samej nie je príliš pozitívny.

Ak chceš v živote niečo dosiahnuť, musíš sa naučiť prekonávať prekážky. Lenže keď si nebudeš veriť, strach ťa odradí a nedosiahneš nič. Preto si treba veriť so zdravou dávkou sebavedomia.

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *