Chceš sa ochladiť? Vyber si tie správne potraviny.

Autor  |  0 Comments

Počas tropických dní, kedy teplota presahuje tridsať stupňov, sa snažíme ochladzovať rôznymi spôsobmi. Jednou z účinných metód, ako zvládať horúčavy je i voľba správnych potravín, ktoré sa rozhodneme konzumovať. Ak sa chceš ochladiť,  zaraď ich do svojho jedálnička. Vieš, ktoré to sú?

Tropické dni prichádzajú počas leta čoraz častejšie. A my vyhľadávame účinné spôsoby, ako prekonať horúčavy a vyhnúť sa vplyvom počasia. Okrem využívania klimatizovaných miestností, studenej sprchy  či ventilácie, nám výrazne pomôže úprava stravy. Každá potravina má totiž na náš organizmus určitý termický vplyv. To znamená, že niektoré potraviny naše telo zohrievajú a iné ochladzujú.  Preto by sme sa mali počas horúcich dní ochladzovať i zvnútra a využiť na to potraviny, ktoré to dokážu.

Do letných dní sa odporúčajú ochladzujúce potraviny, ktoré v kombinácii s dostatočným pitným režimom vytvoria podmienky pre znesiteľnejšie  prekonanie horúčav. Základom je ľahko stráviteľná strava zložená prevažne z čerstvej zeleniny a ovocia. Zároveň však dbaj na to, aby poskytovala dostatok výživných látok, pretože aj v lete by mala byť strava vyvážená a pestrá. Preto si dopraj aj celozrnné výrobky, obilniny, mliečne výrobky, ryby, ľahšie hydinové mäso, strukoviny.  Využívaj hlavne to, čo sezóna ponúka a vytvor si bohatý jedálniček s ochladzujúcimi potravinami.

Ochladzujúce potraviny:

Ovocie a zelenina – prevažne druhy s vysokým podielom vody ako napr.  melóny a uhorky. Najväčší ochladzujúci účinok majú v surovom stave, preto sú na leto vhodné rôzne ovocné a zeleninové šťavy, šaláty či obľúbené smoothie.

Tropické plody – keďže pochádzajú  z oblastí, pre ktoré sú typické tropické horúčavy, ich prirodzenou úlohou je zahasiť smäd a osviežiť. Ochladzujú a majú vysoký obsah vody, preto sú ideálne na leto (nevhodné na zimné mesiace, počas ktorých je ich konzumácia najčastejšia).

Obilniny – naklíčené obilniny, výhonky, klíčky a hlavne kaše, ktoré odľahčujú trávenie, čiže telo môže energiu využiť iným spôsobom

Mliečne výrobky – mlieko, jogurty, tvaroh a hlavne kyslomliečne výrobky

Mäso – vyberaj skôr ryby a biele mäso, ktoré nie je tučné a ťažko stráviteľné alebo počas horúčav využi náhradu mäsa tofu, tempeh, seitan

Nápoje – základom správneho pitného režimu, ktorý k horúcim dňom jednoznačne patrí, je čistá neperlivá voda, príp. ochutená citrónovou alebo limetkovou šťavou alebo nápoj z čerstvej mäty a rôzne ovocné a zeleninové šťavy. Odporúčajú sa vlažné čaje, z ktorých má najochladzujúcejší účinok zelený čaj i keď je zaliaty horúcou vodou. Práve teplé nápoje ťa ochladia účinnejšie ako ľadové, ktoré často spôsobujú tepelný šok.

Vyhni sa potravinám s hrejivým účinkom alebo ich obmedz na minimum:

  • výrazné a pikantné koreniny ako je čili, škorica, paprika
  • koreňová a hlúbová zelenina
  • tepelne spracované potraviny
  • sušené ovocie
  • ťažké a hutné, vyprážané jedlá veľkých porcií
  • mäsové pokrmy, ktoré sú záťažou, pretože telo potrebuje na ich strávenie vynaložiť viac energie,
  • tuky (skvelou náhradou sú za studena lisované rastlinné oleje, mastnejšie ryby alebo orechy)

Okrem výberu potravín je veľmi dôležitý aj spôsob ich prípravy, ktorý má vplyv na teplotný účinok. Ak sa chceš vyhnúť prílišnému zahrievaniu organizmu, uprednostni skôr jedlá pripravené na pare alebo krátko varené, či blanšírované jedlá, pred smaženými a pečenými. Tepelná úprava potravín totiž znižuje ochladzujúci vplyv.

Foto: pixabay

 

 

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email