Jarná únava a tipy ako s ňou bojovať

Autor  |  0 Comments

Počasie i kalendár nám dávajú najavo, že sa blíži jar a s ňou prichádza i jarná únava. Ak viete, ako s ňou bojovať, môžete sa jej rýchlo zbaviť. Skúste naše tipy. 

Jarná únava je prirodzenou reakciou organizmu, ktorý je po zime vyčerpaný a oslabený. Niet sa čo čudovať, že príchod prvých jarných dní si nedokážeme naplno vychutnať. Miesto optimizmu a dobrej nálady pociťujeme fyzickú i psychickú vyčerpanosť, mrzutosť, malátnosť, nechuť a neprekonateľnú únavu.

Čo spôsobuje jarnú únavu?

  • nedostatok vitamínov,
  • nedostatok slnečných lúčov
  • nedostatok fyzickej aktivity počas zimných mesiacov
  • ťažká nevyvážená strava a nedostatok tekutín
  • nestále a premenlivé jarné počasie, teplotné výkyvy a hlavne rýchle zmeny organizmus vyčerpávajú
  • hodiny strávené za počítačom
  • prekúrené a klimatizované priestory
  • pasívny oddych v teple domova
  • jarné diéty – práve diéty nás oberajú o energiu, navyše oslabujú obranyschopnosť
  • stres a vysoké nasadenie
  • nedostatok oddychu a spánku, preťaženie organizmu
  • nachladnutie, chrípka, či iná viróza

Ako bojovať proti jarnej únave?

Očista

Ako prvý krok boja proti jarnej únave je ideálna očista tela. Už naši predkovia používali ako účinnú zbraň proti únave pôst a bylinkové kúri. Tzv. detox naštartuje váš metabolizmus, zbaví vás toxínov, ktoré sa počas zimy v tele nahromadili. Po očistnej kúre je ideálne nabehnúť na vyváženú stravu doplnenú vhodným pitným režimom a pohybom na čerstvom vzduchu.

Môžte sa stretnúť s množstvom tipov detoxu – limonádová, jablková očista, pitná kúra, rôzne celebritné tipy a diéty. Mnohé z nich sú drastické a telu skôr uškodia ako pomôžu. Nezabúdajte, že detox nie je diéta. Jeho úlohou je odstrániť z tela škodliviny a toxíny. Preto sa zamerajte najmä na pitný režim (na očistu je výborný žihľavový čaj) a ľahkú stravu bohatú na vitamíny. Určite sa nepúšťajte do drastických detoxikačných kúr, príp. sa poraďte so svojim lekárom, aký spôsob očisty by bol vhodný  vzhľadom na váš zdravotný stav.

Vitamíny

Zvýšte príjem vitamínov, najlepšie vo forme čerstvej zeleniny a ovocia. Po dlhej zime sú vitamínové zásoby vyčerpané, preto je potrebné ich doplniť najlepšie pomocou vyváženej stravy. Organizmus  môžte na jar naštartovať predovšetkým príjmom C-čka, ale výrazne prospešné v boji proti jarnej únave je i B-čko, a D-čko.

C-čko – vitamín potrebný pre funkciu celého tela. Zelenina bohatá na vitamín C je napríklad paprika, kapusta, hlávkový šalát alebo rukola. Ideálny je plynulý príjem vitamínu C v strave.

B-čko – pod vitamín B patrí dôležitá skupina vitamínov, ktoré sú označené ako B1 až B12. Sú dôležité pre správne fungovanie organizmu, priaznivo pôsobia na pleť, vlasy, nechty, ale i psychiku a nervový systém. Zvýšený príjem vitamínov skupiny B je vhodný pri väčšej psychickej a fyzickej záťaži. Zdrojom sú listová zelenina (špenát, zelené šaláty), celozrnné obilniny, mliečne výrobky (mlieko, jogurty, syry, vajcia), ale i  ryby či zemiaky.

D-čko – vďaka tomuto vitamínu sa v tele vytvára hormón dobrej nálady (sérotonín). Hlavným zdrojom vitamínu D je slnko. Z potravín sa nachádza v rybách (losos, tuniak), slnečnicových semienkach, masle, v mlieku, syroch. Jeho nedostatok ohrozuje imunitu.

Oslabenú imunitu vám pomôže naštartovať napr. rastlina Echinacea alebo hliva ustricová.

Pitný režim

I nedostatok tekutín môže spôsobovať únavu, preto dodržujte pitný režim. Ideálne je pitie v menších dávkach po celý deň. Najvhodnejšie sú voda, bylinkové čaje a ovocné šťavy.  Všeobecne sa odporúča vypiť 3 litre tekutín denne, ale samozrejme záleží od individuálnych potrieb, od aktivity, prostredia a teploty.

Ak si vydelíte svoju váhu číslom 25, dostanete výsledok, ktorý je počtom litrov na deň.

Strava

Zmeňte si zimný jedálniček na jarný a uprednostnite ľahšiu a pestrú stravu bohatú na vitamíny a minerály pred ťažkými mastnými a vyprážanými jedlami. Na stole by nemala chýbať zelenina a ovocie, vhodná je vláknina, nízkotučné mliečne výrobky, strukoviny, celozrnné pečivo miesto výrobkov z bielej múky. Dbajte podľa možností na pravidelnosť a striedmosť stravy.

Pohyb

Pohyb je výborná a účinná zbraň proti jarnej únave.  Či už zvolíte jarné prechádzky v prírode alebo sa začnete venovať nejakému športu, aktívny pohyb a čerstvý vzduch vám určite pomôžu vyrovnať sa s únavou. Rozprúdi krvný obeh, zbaví vás stresu a úzkosti, dodá vám endorfíny – hormóny šťastia.

Slnko

Po dlhých zimných mesiacoch, ked ste ráno za tmy vstávali a večer sa za tmy vracali späť domov, pôsobí slnko ako balzam na telo i na dušu. Preto sa vyhrievajte, koľko môžte a čerpajte energiu, ktorú vám slnečné lúče ponúkajú.

Spánok

Doprajte si dostatok spánku a odpočinku, aspoň počas víkendov. Ale samozrejme všetko s mierou. Prespať celý víkend tiež nie je veľmi prínosné. Dlhý spánok môže často viac uškodiť ako pomôcť.

Dobrá nálada

Pracujte na svojej dobrej nálade, úsmeve a spokojnosti. Doprajte si čas pre seba, svoje záľuby, čas na rodinu a priateľov. Venujte sa veciam, ktoré vám robia radosť. Budete spokojná nielen vy, ale aj vaše okolie.

Jarná únava možno vyzerá ako banálny problém, ale v každom prípade ju netreba podceňovať. Telo predsa dáva najavo, že má toho dosť. Priam si pýta dobiť energiu a obnoviť funkčnosť organizmu. Preto sa na chvíľu pozastavte a venujte sa sebe.

Prajeme voňavú a sviežu jar.

Páči sa ti článok? Zdielaj ho ďalej...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email